Stort tryck på grön utbildning

Intresset för skogsmaskinförarutbildningen för vuxna är stort. 25 sökte och 8 antogs till den unika utbildningen som genomförs av Norra i samarbete med Naturbruksgymnasiet i Burträsk. Eleverna har under hösten ägnat sig åt teoretiska ämnen och övningskört i simulatorer. Men nu är det dags att möta verkliga tallar och granar ute i skogen och efter avslutad utbildning väntar företag som är i stort behov av kompetent arbetskraft.

Datum: 2019-11-29

PRESSINBJUDAN

Sanna Nyström gick naturbruksgymnasiet med inriktning på djur trots att intresset för den skogliga utbildningen fanns redan då. Efter gymnasiet blev det jobb inom vården men nu fyra år senare har hon tagit klivet och följt sin dröm.

Jag har alltid tyckt om maskiner och det känns som att skogen är min grej. Har bekanta som jobbar som maskinförare och följt med dem på jobbet och tyckt det verkar roligt. Utbildningen är superbra, bra innehåll, bra lärare och vi lär sig så mycket av varandra i och med att alla har olika bakgrund, berättar Sanna.

Från motorhuv till styrreglage

Andreas Wikström gör också en stor karriärsförändring. Tidigare arbetade han som mekaniker men efter att i tio år skruvat i skogs- och jordbruksmaskiner bestämde han sig för att byta från positionen under huven till bakom styrreglagen.

Jag har ett eget skogsintresse och vill inte bara reparera skogsmaskinerna utan tycker också att det ska bli kul att även köra dem. Det känns bra att få jobba i skogen, säger Andreas.

Både kvinnor och män

Linus Landström har under många år kört skogsmaskin men arbetar nu som instruktör på utbildningen. Han är väl medveten om att det högteknologiska jobbet kräver snabba beslut, självständighet och en orädd inställning till allt som dyker upp under en arbetsdag. Norras syfte med utbildningen är att försöka möta det stora behovet som skogsmaskinföretag har av kompetenta kvinnor och män.
Flertalet företagare har stöttat utbildningen genom att marknadsföra den på ett positiv sätt. Dessa elever skapar nu en chans för entreprenörer att utveckla sin verksamhet med personer från trakten som vill fortsätta leva och bo här. Dessutom hoppas vi från Norra på att allt fler kvinnor ska intressera sig för yrket, förklarar Linus Landström som redan nu planerar nästa utbildning.

Media är varmt välkommen att möta elever mitt i sitt gröna lärande av en skogsmaskin
När: onsdagen den 4 december
Tid: kl 12-13
Var: En karta skickas via mejl eller sms med exakt plats efter anmälan
Anmäl dig senast den 3 december till, linus.lanstrom@norra.se eller 070-301 21 95

Vi bjuder på kaffe och både elever och lärare finns tillgängliga för intervjuer.